نویسندگان:
محمدباقر اکبرپورزنگلانی1 ، ابراهیم حسین زاده کوچوی2 .1استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران ایران
2دانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش، دانشگاه پیام نور، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بررسی رابطه بین مسئولیت پذیری و ذهن آگاهی با عملکرد خانواده انجام شده است روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان دوره متوسطه شهر ارومیه تعداد ۹۳۰۱نفر می باشد برای برآورد حجم نمونه از جدول کرجسی و مورگان استفاده شده که تعداد 386 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای به عنوان نمونه آماری جهت مطالعه انتخاب شدند برای گردآوری داده های پژوهشاز پرسشنامه استاندارد مسئولیت پذیری گلن و نلسون، 1998 ، ذهن آگاهی بائر و همکاران ، 2006 و عملکرد خانواده مارکال تاویتیان و همکاران، 1987 استفاده شد داده های تحقیق پس از جمع آوری با استفاده از ضریب همبستگی اسپیرمن درنرم افزارهای آماری SPSS22 تحلیل شدند نتایج نشان داد بین مسئولیت پذیری و مولفه های آن با عملکرد خانواده رابطهمثبت و معنی داری وجود دارد، بین ذهن آگاهی و مولفه های آن با عملکرد خانواده رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد درنتیجه با تمرکز بر مسئولیت پذیری و ذهن آگاهی می توان گامی موثری برای بهبود عملکرد خانواده برداشت