نویسندگان:
اسماعیل همتیان1 ، اکرم همتیان2 .1دانش آموخته حقوق خصوصی
2کارشناسی ارشد علوم قران و حدیث و دبیر آموزش وپرورش
چکیده فارسی: هدف: پژوهش حاضر با هدف تدوین راهبردهای توسعه بقاع متبرکه و تبدیل آنها به قطب های فرهنگی صورت پذیرفت بدین منظور مهمترین مسئله ای که این تحقیق به پاسخگویی آن پرداخته عبارت است از؛ راهبردهای موثر بر توسعه بقاع فرهنگی و تبدیل شدن آنها به قطب های فرهنگی چیست؟ روش و جامعه آماری: در این مقاله از روش توصیفی و پیمایشی و جامعه آماری آن در بخش کیفی مدیران و کارشناسان سطوح عالی حوزه های فرهنگی، میراث فرهنگی و گردشگری کشور انتخاب شدند که با نمونه گیری طبقه ای نسبی، ۱۰۰ نفر به عنوان جامعه نمونه انتخاب شدند که از عوامل داخلی و خارجی موثر با استفاده از مصاحبه و پرسشنامه بازشناسایی و پرسشنامه بسته پاسخ نظر سنجی استفاده از دوماتریس Swot و Qspm داده ها تجزیه و تحلیل شدند یافته ها: در مجموع ۱۸ راهبرد، شامل شش راهبرد SO؛ ۴ راهبرد ST؛ چهار راهبرد WO و ۴ راهبرد WT برای توسعه بقاع متبرکه تدوین شده است نتیجه گیری: یافته های پژوهش نشان داد که بقاع متبرکه از لحاظ موقعیت راهبردی، در منطقه SO قرار دارند، که از لحاظ عوامل درونی، دارای قوت و از لحاظ عوامل بیرونی دارای فرصت هستند براساس موقعیت راهبردی شناسایی شده، نه نقطه قوت، ۹ نقطه ضعف، نه نقطه فرصت و ۹ نقطه تهدید دارند؛ که از لحاظ عوامل درونی، دارای قوت و از لحاظ عوامل بیرونی دارای فرصت هستند و موقعیت بقاع متبرکه و امامزادگان به گونه ای است که می تواند برای تبدیل شدن به قطب های فرهنگی از فرصت های موجود حداکثر استفاده را به عمل آورند و اغلب راهبردهای انتخابی آن SO باشد و برحسب شرایط موجود از راهبردهای WT, ST و WO نیز استفاده کنند