چکیده فارسی:
هدف: مطالعه رابطه بین بهزیستی تحصیلی با دو متغیر مهارتهای ارتباطی و سبکهای تفکر با نقش واسطهای درگیری تحصیلی، هدف پژوهش حاضر بود که همزمان با شرایط قرنطینه خانگی و اجرای آموزشهای مجازی در مدارس، اجرا شد. روش پژوهش: حجم نمونه 373 نفر بود که از جامعه آماری دختران نوجوانان مدارس متوسطه دوم شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. دادههای پژوهش از طریق پرسشنامههای بهزیستی تحصیلی تومینین ـ سوینی (2012)، مهارتهای ارتباطی کوئیندام (2004)، سبک های تفکر استرنبرگ و واگنر ـ فرم کوتاه (1992) و درگیری تحصیلی ریو (2013) جمعآوری شد. تحلیل دادهها از طریق روش مدل یابی معادلات ساختاری انجام گرفت. یافتهها: یافتهها حاکی از آن بود که اثر استاندارد مسیر مستقیم مهارتهای ارتباطی (05/0=P، 167/0=β) و سبکهای تفکر شامل دسته اول (05/0 نتیجهگیری: مدل آزمون شده، از برازش مناسب برای تبیین بهزیستی تحصیلی بر اساس مهارتهای ارتباطی و سبک تفکر با واسطهگری درگیری تحصیلی در دختران نوجوان برخوردار است.
Structural Modeling of Academic Achievement Well-being based on Communicative Skills and Thinking Styles through Mediation of Student Engagement in the days of the Covid-19 outbreak
English Abstract: Aim: The aim of the present research was the relation between Academic Achievement Well-being and two other variables including Communicative Skills and Thinking Styles through mediative role of Student Engagement coinciding home lockdown and virtual instruction. Methods: The Statistical Society of the research included the all of the female teenager students who were educating in the secondary high schools of Tehran in 1400-1401 academic year. A sample of 373 people was selected by sampling method of clustered Multi-stage. Achievement well-being questionnaire, Queendom Communication Skills Test-Revised, Sternberg & Wagner Thinking Styles Inventory and Reeve Academic engagement Scale were the measurement means of the research. The collected data were analyzed by using Structural Equation Model. Results: The findings of the research showed that the direct standard effect sizes of Communication Skills (β=.167, P>. 05) and Thinking Styles including the first group (β=.004, P> 05), the second group (β=.013, P>. 05) and the third group (β=.037, P>. 05) on Academic Achievement Well-being were not significant. The indirect standard effect sizes of Communication Skills (β=.199, p<.05) and two groups of Thinking Styles (β=.317, p<.05) and (β=.176, p<.05) on Academic Achievement Well-being through mediation of Student Engagement got significant, but the third group of Thinking Styles (β=-.103, p>.05) did not have significant indirect standard effect on Academic Achievement Well-being through mediation of Student Engagement. Conclusion: The results of the research supported the examined model and that it was an appropriate model in order to explain the Academic Achievement Well-being in female teenagers.