چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر مقایسه راهبردهای تنظیم هیجان و خود-تنظیمی عاطفی در دانشآموزان 16-12 سال پسر با و بدون والدین معتاد شهرستان مسجد سلیمان است. پژوهش حاضر زمینهیابی از نوع علّی- مقایسه ای است و جامعه آماری آن را تمامی دانشآموزان 16-12 سال پسر با و بدون والدین معتاد شهرستان مسجد سلیمان تشکیل میدادند که در سال تحصیلی 96-1395 در دوره اول متوسطه مشغول به تحصیل بودند. از میان جامعه آماری 30 دانش آموز دارای والدین معتاد به روش نمونهگیری در دسترس و 30 دانش آموز دارای والدین سالم به روش نمونهگیری تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری این پژوهش انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادهها، از پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (گارنفسکی و همکاران، 2001) و مقیاس خود- تنظیمی عاطفی (مارس) استفاده شد. دادهها با روش تجزیه و تحلیل واریانس چند متغیری(MANOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که میان راهبردهای تنظیم هیجان و خود- تنظیمی عاطفی در دانش آموزان با و بدون والدین معتاد تفاوت معنادار وجود دارد (P ≤0.05). بدین معنا که دانش آموزان با والدین معتاد در هر دو متغیر مورد مطالعه از همتایان عادی خود پایینتر بودند. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که اعتیاد داشتن والدین ممکن است سبب شود که فرزندان، به ویژه پسران در معرض آسیبهای روانشناختی چون ضعف در تنظیم هیجان و ناتوانی در خود- تنظیمی عاطفی قرار بگیرند.
Comparing Emotion Regulation Strategies and Emotional Self-Regulation in 12-16 Year Old Boys with and without Drug-Addicted Parents in Masjed Soleyman
English Abstract: The present study was undertaken to compare emotion regulation strategies and emotional self-regulation in 12-16 year old boys with and without drug-addicted parents in Masjed Soleyman. This survey research had a casual-comparative design. The population of the study comprised all students aged 12 to 16 with and without drug-addicted parents in Masjed Soleyman who were studying in junior high schools in academic year 2016-2017. From among the statistical population, 30 students with drug-addicted parents were selected by convenience sampling method and 30 students with healthy parents were selected via simple random sampling method. The instruments included Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (Garnefski et al., 2001) and Measure of Affect Regulation Styles (MARS). The obtained data were analyzed through multivariate analysis of variance (MANOVA). The results demonstrated that there was a significant difference between students with and without drug-addicted parents with regard to emotion regulation strategies and emotional self-regulation (P≤0.05). More specifically, students with addicted parents showed lower levels of emotion regulation strategies and emotional self-regulation than their regular counterparts. The findings of this study indicated that drug-addicted parents can expose their children especially boys to psychological problems such as emotional dysregulation.
Keywords: emotional self-regulation , emotion regulation strategies , students with and without drug-addicted parents .