نویسندگان:
نصیبه فرمانی قصبه1 .1دانشجوی کارشناسی ارشدآموزش بهداشت،دانشکده بهداشت،دانشگاه علوم پزشکی گیلان،ایران
چکیده فارسی: یکی از ابعاد مهم سلامت،سلامت معنوی است که نقش بسیار مهمی در تاب آوریو مدیریت هیجانات واحساسات افراد در طول زندگی دارد، از آنجا که توجهبه سلامت معنوی و نقش مهم آموزش سلامت معنوی حلقه مفقوده مطالعات پیشازاین است، دراین مطالعه، به بررسی تاثیرآموزش بر سلامت معنوی دانشجویانشهر رشت د سال تحصیلی 98 1397 پرداختیم روش کار: این مطالعه نیمه تجربی به روش تصادفی ساده بر روی 80 نفر از دانشجویانشهر رشت انجام گرفت، افراد به دو گروه مداخله و کنترل تقسیمشدندوپرسشنامه استاندارد قبل از مداخله آموزشی و پس از مداخله آموزشیدر دو گروه تکمیل و نتایج با نرم افزار SPSS 21 تحلیل شد نتایج : براساس آزمون تي زوجي، در سطح سلامت مذهبي p=0/61 و وجودي دانشجویانگروه کنترل p=0/62 ، اختلاف آماري معناداري مشاهده نشده، اما در گروهآزمون، سطح سلامت مذهبي 001 / 0 > P وسطح سلامت وجودی 001 / 0 > P گزارش شدهاست است که این افزایش آماري معناداري است نتیجه گیری: این مطالعه تاثیر آموزش را درارتقای سلامت معنوی دانشجویانتائید کردو طراحی مداخلات آموزشی اینچنین را درجهت ارتقاء سلامت معنویسایر گروه های هدف جامعه توصیه کرد