نویسندگان:
موسی شهریاری1 ، حافظ شریفات2 ، علی شریفات3 .1عضو هییت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحدشوشتر
2دانشجوی دکتری فلسفعه تعلیم وتربیت، واحد لامرد ، دانشگاه آزاد اسلامی، لامرد، ایران
3کارشناس ارشد تاریخ وفلسفه تعلیم وتریت اسلامی مرکز همدان دانشگاه پیام نور همدان ایران
چکیده فارسی: نظریه یادگیری ثرندایک از جمله اصول پویا و کاربردی در حوزه آموختن می باشد که تاثیرهای متفاوتی را در نظام آموزش وپرورش، خصوصا در حوزه آموزشی ایجاد کرده است رفتارها و شخصیت انسان عمدتاً بر اساس یادگیری به وجود می آیند وتغییر می کنند و شناخت یا کشف قوانین یادگیری کلید شناخت رفتار انسان است اسکینر معتقد بود که واحد ساختاری عمدهدر این نظریه، پاسخ است و یک پاسخ می تواند از یک بازتابساده تا یک رفتار پیچیده تغییر کند، ولیی آنچیه در تعرییف ییکپاسخ اهمیت دارد این است که رفتار بیرونی و قابل مشاهده را نشان دهد و به رویدادهای محیطی ربط داده شود همه رفتارهارا می توان به وسیله پیامدهای آن ها کنترل و پیش بینی کرد و رفتارهای اجتماعی انسان نیز صرفاً در اثر تحریک محیط بهوجود نمی آیند بلکه اگر محیط آن ها را تقویت نماید، پابرجا می مانند در فرآیند شرطی شدن عامل، توجه به کیفیت پاسخها و ارتباط آن ها با میزان و فاصله تقویت، مهم می باشد همچنین، رفتار به وسیله متغیرهایی کنترل می شوند که بیرون ازارگانیسم قرار دارند اگر چه در این نظریه تفکر، نوعی رفتار پوشیده و پنهان است و تداعی آزاد، فنون فرافکن و جایگاهیندارد و رفتار انسان را نتیجه تقویت های پیشین می داند، اما توجه به آن در آموزش و پرورش ازدییدگاه برنامه درسی،آموزشی و اصول ارزشیابی و سنجش مورد انتظی ار است و در نظر گرفتن نکاتی همچون اهمیت متغیرهای محیطی درسازماندهی و کنترل رفتار، بهره گیری از برنامه های اقتصاد ژتونی و توجه بر بعد تغییر در رفتار آشکار و ماهیت متغیرها و ضمن آگاهی نسبت به کاستی های نظریه های رفتارگرایی، می تواند زمینه تسهیل امر یاددهی یادگیری در فراگیران امروز رافراهم آورد