نویسندگان:
هادی فراست1 ، مریم نهمتی2 .1کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی ، مشاور مدرسه ، آموزش وپرورش ناحیه
2کارشناسی آموزش وپرورش ابتدایی، آموزگار ، آموزش پرورش ناحیه
چکیده فارسی: هدف تحقیق هدف تحقیق حاضر، بررسی رابطه بین مهارت های اجتماعی و هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی دوره اول متوسطه شهرناحیه 2 خرم آباد بود، تحقیق حاضرتوصیفی از نوع همبستگی است، جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دوره اول متوسطه به تعداد3460 نفر دختر و پسر بودند روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی بود و حجم نمونه 246 نفر دانش آموز 133 نفر پسر، 113نفر دختر برآورد شد ابزار گرد آوری داده ها پرسشنامه هوش هیجانی بار آن 1980 ، پرسشنامه مهارت های اجتماعی دانشآموزان گرشام و الیوت 1999 و معدل نمرات دانش آموزان در بود جهت تجزیه تحلیل داده ها از شاخص های توصیفی،میانگین و انحراف معیار و آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش گام به گام استفاده شد نتایج نشان داد کهبا توجه به ضریب همبستگی پیرسون 0 439 = r با معناداری 0 009 = sig بین مهارتهای اجتماعی با پیشرفت تحصیلی در و نیزبا توجه به ضریب همبستگی پیرسون 0 209 = r با معناداری 0 001 = sig بین هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی دردانش آموزان دوره اول متوسطه شهر نور آباد با p<0/05 با اطمینان بیشتر از 95 درصد رابطه ی مثبت و معنی داری وجود دارد درمورد رابطه ابعاد هوش هیجانی و مهارتهای هیجانی با پیشرفت تحصیلی در نیز نتایج نشان داد که بین همه ابعاد هوش هیجانی ومهارت اجتماعی با پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دوره اول متوسطه شهر ناحیه 2 خرم آباد رابطه ی مثبت و معنی داری وجوددارد همچنین تحلیل رگرسیون گام به گام در 5 گام انجام شد که در گام پنجم کنترل تکانه ، عزت نفس ، خوش بینی، خود آگاهیهیجانی و همدلی در تحلیل باقی ماندند و 0 612 درصد از واریانس پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره اول متوسطه شهر ناحیه 2خرم آباد را پیش بینی نمودند