نویسندگان:
مهدی محمودی1 ، محمدحسن جلالی2 .1استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور
2دانشجویی کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش دانشگاه پیام تهران جنوب
چکیده فارسی: مفهوم پایداري، تأمین نیازهاي امرو ز را بدون به مخاطره انداختن نیا ز آیندگان، مورد توجه قرا ر مي دهد توسعه پایدار مشتملبر چهار بعد زیست محیطي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي است در این میان بعد فرهنگي در پایداري، بعدي متأخر و در عینحال مهم است این مقاله بر آن است تا تبیین مولفه های پایداری فرهنگي و دلالت آن در تعلیم و تربیت را به عنوان ركني مهماز رویكرد پایداري معرفي كند و ضمن بررسي اهمیت و ضرورت هاي توجه به این بُعد، به تبیین شاخص هاي برنامه ریزيبرمبناي رویكرد پایداري فرهنگي بپردازد رویكرد انساني در كنار توجه به مفهوم توسعه ي پایدار در تعلیم و تربیت منجر بهشكل گیري مفهوم پایداري فرهنگی شده است در معناي پایداري اجتماعي، حفظ و ثبات مولفه هاي اجتماعي و فرهنگي جامعههم پیوند با ابعاد زیست محیطي و اقتصادي مطرح است و به رفتارهاي انساني بستگي دارد كه د ر درون فضا رخ مي دهد دراین پژوهش شیوه گردآوری اطلاعات کتابخانه ای و روش تحقیق تحلیلی و توصیفی است