چکیده فارسی: هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش غنیسازی کیفیت زندگی بر خودارزشمندی و سرمایههای روانشناختی زنان سرپرست خانوار بود. روش پژوهش: این پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود و جامعه آماری پژوهش حاضر را 130 زن سرپرست خانوار (همسران فوت شده یا مطلقه) تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان مرودشت در سال 1399-1398 تشکیل دادند که پس از غربالگری با پرسشنامههای خودارزشمندی (کروکر و همکاران، 2003) و سرمایه روانشناختی (لوتانز و اولیو، 2007) 30 زن سرپرست خانوار با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و گواه جایدهی شدند (هر گروه 15 زن). گروه آزمایش مداخله آموزش غنیسازی کیفیت زندگی (محقق ساخته) را طی دو ماه در 16 جلسه 90 دقیقهای دریافت نمودند. دادههای حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر با استفاده از نرمافزار آماری SPSS23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج حاکی از تأثیر مداخله غنیسازی کیفیت زندگی بر نمره خودارزشمندی (71/14=F، 002/0 =P) و سرمایههای روانشناختی (90/20=F، 001/0 =P) و پایداری این تأثیر در مرحله پیگیری بود. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان چنین نتیجه گرفت که آموزش غنیسازی کیفیت زندگی با بهرهگیری از تکنیکهای مسولیتپذیری، مهارت خودآگاهی، صبر، پذیرش و ذهنآگاهیمیتواند به عنوان یک روش کارآمد جهت بهبود خودارزشمندی و سرمایههای روانشناختی زنان سرپرست خانوار مورد استفاده گیرد.
The impact of life enrichment programs to improve quality of life on self-esteem and psychological capital of female-headed households
English Abstract: Aim: This study aimed to determine the impact of life enrichment programs to improve the quality of life on self-esteem and psychological capital of female-headed households. Methods: This study was quasi-experimental with a pretest-posttest design with a control group and a two-month follow-up. The statistical population of the present study consisted of 130 female-headed households (deceased or divorced spouses) under the auspices of Imam Khomeini Relief Committee of Marvdasht city in 2009-2010. After screening the population by Crocker et al.'s (2003) Self-Esteem Questionnaire and psychological capital of Lutans and Olio (2007), 30 female-headed households were selected by convenience sampling method and randomly assigned to experimental and control groups (15 women in each group). The experimental group received the intervention of life enrichment programs to improve quality of life (researcher-made) in sixteen 90-minute sessions over two months. The data were analyzed by repeated-measures analysis of variance using SPSS23 statistical software. Results: The results indicated the impact of quality of the intervention of life enrichment programs to improve quality of life on self-esteem score (F = 14.71, P = 0.002) and psychological capital (F = 20.90, P = 0.001). Also, the results were stable in the follow-up phase. Conclusion: According to the findings of the present study, it can be concluded that by using the techniques of responsibility, self-awareness, patience, acceptance, and mindfulness, life enrichment programs to improve quality of life can be used as an effective method to improve the self-esteem and psychological capital of female-headed households.