چکیده فارسی:
هدف:
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی سبک فرزندپروری ذهنآگاهانه بر کاهش استرس، اضطراب و افسردگی در زنان تک والد بود. روش پژوهش: پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی با گروه آزمایش و گواه و طرح پیشآزمون- پسآزمون با پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری 1730 نفر از زنان تک والد شهر اصفهان در سال 1396 بودند. نمونههای تحقیق به صورت تصادفی ساده و پس از رعایت ملاکهای ورود و خروج انتخاب شدند و بهطور تصادفی 30 نفر از آنان در گروه گواه و گروه آزمایش جایگزین شدند؛ گروه آزمایش، مطابق برنامه آموزش فرزندپروری ذهنآگاهانه بوگلز و رستیو (2014) در هشت جلسه 90 دقیقهای تحت آموزش قرار گرفتند و گروه گواه هیچگونه آموزشی دریافت نکرد. سپس پرسشنامه داس-42 لویباند و لویباند (1995) در هر دو گروه و در سه مرحله، اجرا شد و نتایج از طریق واریانس اندازههای تکراری تحلیل شدند. یافتهها: نتایج حاکی از تأثیر آموزش فرزندپروری ذهنآگاهانه بر کاهش استرس (0.010= F=7.60، P)، اضطراب (0004=F=9.72، P) و افسردگی (0.015=F=6.75,P) در مرحله پسآزمون و پایداری این تأثیر در مرحله پیگیری بود. نتیجهگیری: از آنجا که آموزش فرزندپروری ذهنآگاهانانه استرس، اضطراب و افسردگی زنان تک والد را کاهش میدهد استفاده از نتایج این تحقیق برای مدرسان فرزندپروری، محققین و نیز برای استفاده مربیان و زنان تک والد پیشنهاد میشود.
The Effectiveness of Mindfulness Parenting Style on Reducing Stress, Anxiety, and Depression in Single-Parent Women
English Abstract: Aim: The aim of this study was to determine the effectiveness of a mindful parenting style on reducing stress, anxiety, and depression in single-parent women. Methods: The present study was quasi-experimental with experimental and evidence group and pre-test-post-test design with quarterly follow-up. The statistical population was 1730 single women in Isfahan in 1396. The research samples were randomly selected after observing the entry and exit criteria and 30 of them were randomly replaced in the control group and the experimental group. They were trained and the control group did not receive any training. Then DOS-42 questionnaire (Leiband and Leibond, 1995) was administered in both groups in three stages and the results were analyzed by repeated-measures variance. Results: The results indicate the effect of mindful parenting training on stress reduction (F = 7.60, P = 0.010, anxiety (F = 9.72, P = 0.004) and depression (F = 6.78, P=0.015). in the post-test phase and the persistence of this effect was in the follow-up phase. Conclusions: Because parenting education consciously reduces stress, anxiety, and depression in single-parent women, the results of this study are used by parenting teachers, researchers and educators, and single women. Parent suggested.