چکیده فارسی: پژوهش حاضر، با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت هاي اجتماعی بر پیشگیري از بزهکاري و جرایم اجتماعی وجوانان پسر شهر کرمانشاه انجام شد این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل است 48 دانش آموز پسر به روش نمونه گیري در دسترس انتخاب شدند و به شکل انتساب تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل قرار گرفتند 24 نفر گروه کنترل و 24 نفر گروه آزمایش برنامه آموزشی مهارت هاي اجتماعی در 10 جلسه دو ساعته بر روي گروه آزمایش اجرا شد سپس با استفاده از پرسشنامه 34 سوالی، میزان کاهش بزهکاري و جرایم اجتماعی در افراد شرکت کننده قبل و بعد از کارگاه سنجیده شد داده هاي پژوهش از طریق روش تحلیل کواریانس چند متغیري مورد بررسی قرار گرفت نتایج نشان داد که نمره ي افراد گروه آزمایش در پس آزمون،به طور معناداري در تمام ابعاد خودکشی، فرار، اعتیاد، پرخاشگري، خطرپذیري تفاوت معنا داري وجود داشت پژوهش حاضر نشان داد برنامه آموزش مهارت هاي اجتماعی می تواند موجب کاهش بروز بزهکاري و جرایم اجتماعی در دانش آموزان پسر گردد