چکیده فارسی: هدف اصلی از این پژهش بررسی میزان اختلالات عاطفی ـ رفتاری در دو گروه دختران و پسران دارای مادران شاغل و غیر شاغل مقطع ابتدایی بود با توجه به استنباط کلی ازنتایج تحقیقات انجام پذیرفته و در این خصوص، فرض شد که اشتغال، تاثیر مثبتی بر میزان اختلالات عاطفی ـ رفتاری کودکان دبستانی دارد و کودکان دارای مادر شاغل، از میزان کمتر اختلالات و مشکلات عاطفی ـ رفتاری برخوردار هستند در این رابطه و بر اساس داده های مطالعات و تحقیقات پیشین، اثرات زیانبار و منفی بر جنبه های عاطفی ـ رفتاری کودکان ندارد به منظور بررسی این فرضیه، در مطالعه حاضرنمرات اختلالات عاطفی ـ رفتاری دانش آموزان در گروه های مادران شاغل و غیر شاغل با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس دو طرفه، مقایسه شد و نتایج حاکی ازآن بود که اشتغال مادران، اثرات مثبتی بر میزان اختلالات عاطفی ـ رفتاری کودکان دارد بنابراین فرضیه تحقیقاتی تایید گردید