چکیده فارسی: امروزه کمتر کسی است که از فضای مجازی متاثر نباشد، چه به طور مستقسم و چه به طور غیر مستقیم بررسی صورت گرفته به تاثیر الگوهای فضای مجازی بر رفتار کودکان دبستانی، با روش کیفی مطالعه عمیق مبتنی بر منابع معتبر و متعدد بر چگونگی تعامل، تاثیر و تاثیرات الگوهای مجازی بر شکل گیری رفتارهای کودکان دبستانی و مجبور ساختن والدین برای اجابت خواستگاه تاثیرپذیریشان از فضای مجازی پرداخته است با در نظر گرفتن شاخص هایی چون دسترسی به فن آوری اطلاعات، اینستاگرام، واتساپ ، تلگرام و سایر رسانه های ارتباط جمعی به ویژه اینرنت، در کنار الگوهای آثار مخرب شاهد الگوهای مبتنی نیز هستیم که در شکل دهی رفتاری سایر حوزه های یادگیری، تعلیم و تربیت آموزش و پرورش، تربیت بدنی، تولید محتوا کارآفرینی و هدایت تحصیلی و شغلی آینده فرزندانمان را خواسته یا ناخواسته رقم می زند شناخت الگوهای مثبت فضای مجازی نیازمند تحقیق و بررسی دقیق علمی است که زیرا تلفیقی است از الگوهای تاریخی و عملی که سبب پیشگیری از بروز آسیب های اجتماعی است