نویسندگان:
فرزانه مردانی نژاد1 .1کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، شهرداری شاهین شهر، اصفهان، ایران
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر شبکه ای اجتماعی بر ابعاد هویتی در بین دانشجویان دانشگاه اصفهان که در سال تحصیلی 98 99 در این دانشگاه مشغول به تحصیل بوده اند، است روش پژوهش توصیفی تحلیلی بوده و ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بر اساس ابعاد چهارگانه هویت اجتماعی هویت قومی، دینی، ملی و جهانی که روایی آن توسط 5 نفر از اعضای هیئت علمی مورد تائید و پایایی آن با آلفای کرونباخ 0/82 قابل قبول می باشد در بین 338 نفر از دانشجویان با روش کاملاً تصادفی توزیع و تعداد 895 پرسشنامه تکمیل شده، دریافت گردید جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون T تک نمونه ای و همبستگی پیرسون و از نرم افزار آماری SPSS v61 بهره گرفته شده است نتایج حاصل از این بررسی نشان داد که رابطه میان هویت قومی، دینی، ملی و جهانی با میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مورد تائید است به گونه ای که استفاده از شبکه های اجتماعی با هویت دینی و ملی رابطه ضعیف معنادار منفی داشته است و هرچه افراد جامعه از شبکه های اجتماعی بیشتر استفاده می نمایند هویت دینی و ملی آنها ضعیف تر می گردد