نویسندگان:
فروزان ضرابیان1 ، شلیر محمدپور2 .1عضوهیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور
2دانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش دانشگاه پیام نور
چکیده فارسی: چنان که آموخته های فرد متناسب با توان و استعدادهای بالقوه اش باشد یا فاصله ای بین توان بالقوه و توان بالفعل دانش آموز نباشد می گوئیم پیشرفت تحصیلی اتفاق افتاده است که در مسیرپیشرفت تحصیلی دانش آموزان عوامل و مولفه های بسیار زیادی می تواند تاثیرات مثبت یا منفی ایفا نماید، بارها دیده شده دانش آموزانی که از لحاظ توانایی و استعداد یادگیری بسیار شبیه به هم هستند ولی متغییرهای میانجی در حوزه های اجتماعی، اقتصادی ، فرهنگی و می تواند در مسیر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان نقش بسزایی ایفا نماید، مطالعه حاضر در صدد است که به بررسی جامعه شناختی احساس محرومیت با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بپردازد، پژوهش مورد نظر توصیفی از نوع پیمایشی می باشد ، جامعه آماری تحقیق حاضر دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی شهر سقز می باشد که با توجه به تعداد کل جامعه آماری و محاسبه آن برحسب جدول کرچسی و مورگان ، 110 نفر به عنوان حجم نمونه آماری انتخاب شد ، ابزار انیدازه گیری در مطالعه حاضرپرسشنامه های استاندارد پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و پرسشنامه محرومیت در فضای آموزشی می باشد که روایی پرسشنامه های مذکور قابل قبول و پایایی آن ها با استفاده از معیار آلفای کرونباخ 0/90، 0/77 برآورد مورد تایید قرار گرفت، در این تحقیق کلیه ی محاسبات آماری با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس انجام شد ، یافته های به دست آمده نشان داد که بین متغییر مستقل و متغییرهای وابسته همبستگی معناداری وجوددارد