نویسندگان:
سیدحسن آل طاها1 ، الهام بینائی2 .1استادیار، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
2دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
چکیده فارسی: بدون تردید، نکاح یکی از مهم ترین عقودی است که انسان ها در طول زندگی خود آن را منعقد می کنند؛ جنبه های گوناگون عقد نکاحموجب شده است که اندیشمندان از زوایای مختلف به بررسی آن بپردازند؛ به ویژه در دانش های حقوق، فقه، جامعه شناسی، دانش هایپیرامون جمعیت، روان شناسی و آثار و زمینه های ازدواج مورد بحث قرار می گیرند به دلیل ابعاد مختلف عقد نکاح، تغییر در اموری ماننداقتصاد، باورهای دینی، ساختارهای سیاسی و موجب تغییرات مهمی در نحوه و سبک های ازدواج می شود یکی از سبک های جدید همباشی که در برخی جوامع در حال جایگزینی به جای ازدواج های رسمی و سنتی است، «ازدواج سفید» نام دارد در این نوع ازدواج، زندگیمشترک میان زن و مرد، بدون ایجاب و قبول لفظی و بدون انشإ صیغه ی عقد که طرفین فارغ از مراسم شرعی و عرفی، با رضایت و توافقزیر یک سقف با یکدیگر زندگی می کنند، امّا زوجیت آنها به صورت قانونی ثبت نخواهد شد در ارتباط با این نوع ازدواج ها فقها دو نظریهارائه داده اند نظریه بطلان این گونه ازدواج ها و نظره صحت که این نظریه ها مورد بررسی قرار گرفته اند که اکثر فقهای امامیه این گونهازدواج ها را باطل دانسته اند و بر لزوم لفظی بودن ایجاب و قبول تأکید کرده اند هدف این مطالعه تبیین و مشروعیت و یا عدم مشروعیتازدواج سفید و آثار و پیامدهای آن مورد بررسی قرار گرفته است