چکیده فارسی: پژوهش حاضر از نظر ماهیت توصییفی تحلیلی به روش کتابخانه ای به بررسی موانع الگوهای تربیت اسلامی می پردازد انقلاباسلامی ایران، بزرگترین و عمیقترین انقلاب ارزشی و فکری عصر حاضر است بنیانگذار این نهضت مقدس، حضرت امامخمینی ره با پیروی از مکتب سیدالشهدا ع ، دست ستم و سلطه قدرت های استکباری را از کشور امام زمان عج کوتاه کردو به احیای سیره ی رسول اکرم ص و اصلاح امورات و تحکیم پایه های حکومت اسلامی پرداخت و نهادهای پرثمری را یکیپس از دیگری در جامعه اسلامی ایران بنیان نهاد انقلاب اسلامی در ایران به دلیل قدرت الهام بخشی آنیک انقلاب منحصر به فرددینی در جهان امروز است توان تأثیرگذاری بالای آن بر مهندسی افکار عمومی و قدرت الهام بخشی آن با پشتوانه اسلاماهل البیت ع موفقیت ویژهای را برای نظام جمهوری اسلامی ایجاد کرده است با توجه به اهمیت نیروی انسانی در اسلام،تربیت اسلامی نسل آینده انقلاب بسیار ارزشمند است ودر گام دوم انقلاب نیز به آن پرداخته شده است بنابراین نیاز است کهموانع تربیت اسلامی را بشناسیم تا در تربیت نسل آینده موفق تر عمل کنیم ودر این مقاله به بررسی موانع درونی شیطان، هواینفس، دنیاگرایی و تکبر، حب دنیا، گناه ، تعصب و تقلید کور کورانه وموانع بیرونی دوستان ناصالح، تغذیه حرام، گفتار ورفتار و روش مربی، استفاده از روش زور، موانع تربیتی مربوط به حکومت جامعه مشترک، حکومت ستمگر، موانعومقتضیات اقتصادی پرداخته شده است