نویسندگان:
نیما بحرینی بهزادی1 ، عبدالهادی کریمی2 .1عضو هیات علمی دانشگاه علوم دریایی امام خمینی ره توشهر، دکتری مدیریت راهبردی پدافند غیرعامل،
2عضو هیات علمی دانشگاه علوم دریایی امام خمینی ره نوشهر دکتری فقه و حقوق اسلامی
چکیده فارسی: امروزه دانش و قدرت بیش از گذشته دست در دست یکدیگر نهاده و کشورهای پیشرفته از نظر علمی اغلب به عنوان مظاهر قدرت جهانی ظاهر شده اند؛ در این میان یکی از معضلات غالب در جوامع اسلامی عدم تبیین ساختاری مدون برای دستیابی به علم و فناوری است البته علمی که مقام معظم رهبری مدظله العالی آن را روی دیگر توانایی دانسته اند و به عنوان یکی از توصیه های اساسی در گام دوم انقلاب مد نظر قرار داده اند؛قطعا0 علمی است که تحت پوشش معنویات و اخلاق اسلامی است؛ از اینرو هدف از این مقاله دستیابی به فرآیندی است که منجر به تولید علم دینی، به عنوان علمی مبتنی بر جهانبینی دینی، شود تحقیق در جمع آوری داده های مورد نیاز خود از روش کتابخانه ای بهره برده است و با مراجعه به مقالات و کتب مرتبط و همچنین آیات و روایات و استفاده از روش تحلیل گفتمان متون دریافتی به تحقیق درباره موضوع پرداخته و از این بابت رویکردی توصیفی تحلیلی دارد محققین پس از ارائه الگوی سلسله مراتبی شناخت دینی اسلامی و الگوی تولید فناوری دینی در قالب نوعی راهکار برای معضل پیشرفت علمی کشورها در گام دوم انقلاب، با مقایسه این الگو با الگوی سلسله مراتب شناخت غربی، تفاوت ها و مزیتهای الگوی پیشنهادی را مورد بررسی قرار داده اند