نویسندگان:
سوده فضلی1 ، مهدی ذاکریان2 .1کارشناسی ارشد روابط بین الملل، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2دانشیار روابط بین الملل، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر بررسی روابط تاریخی تقابل ایران و آمریکا در ارتباط با رسانه و تروریسم است جمهوري اسلامی ایران همواره مورد تهاجم رسانه هاي غرب با محوریت آمریکا بوده است راهبردهاي آمریکا از گذشته تاکنون شامل به کارگیري تمامی انواع قدرت شامل قدرت سخت، نیمه سخت و نرم بوده است که بالطبع براي استفاده از این قدرت ها مستلزم انجام جنگ متناسب با قدرت به کارگیري شده نیز بوده است رسانه و شبکه هاي اجتماعی یکی از مهم ترین ابزار جنگ نرم به شمار میآیند و بهترین ابزار و استراتژي علیه ترویج فرهنگ توسط دشمن و مقابله با آن توسط ایران است بنابراین، در این تحقیق به واکاوي تاریخی استراتژي رسانه اي جمهوري اسلامی ایران در مقابله با تروریسم می پردازیم نتایج پژوهش حاکی از آن است که ابعاد مختلف راهبردهاي آمریکا در حوزه رسانه و جنگ نرم تروریسم در یک تقسیم بندي کلی، در سه بازه زمانی از آغاز تا کودتاي 28 مرداد 1332 ، از 28 مرداد 1332 تا پیروزي انقلاب اسلامی 1357 و دوران پس از پیروزي انقلاب اسلامی تاکنون فراز و فرود هاي گوناگونی را طی نموده است که در دو بازه زمانی اول هدف محوري آن تقابل و خصومت با نظام بوده است و در بازه زمانی سوم تمرکز بر براندازي نظام جمهوري اسلامی در قالب جنگ نرم است