نویسندگان:
ویدا علیخانی1 .1صاحب امتیاز و مسئول فنی مرکز مشاوره و روان شناختی عمومی نویدفردا ، مدرس دانشگاه علمی کاربردی
چکیده فارسی: پیش زمینه : دشواری ها و مسائل مرتبط با تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش ، نه تنها در کشورهای پیشرفته ، بلکه در کشورهای در حال توسعه نیز توجه بسیاری را به خود جلب نموده است یکی از عوامل موثر در حل بی نظمی های اجتماعی ، شناخت نگرش اقشار مختلف جامعه است و از آنجا که آموزش و پرورش زیر بنای توسعه اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی ، فرهنگی و بهداشت روانی دانش آموزان درهر جامعه می باشد لذا در این پژوهش سعی گردیده است که نگرش آموزگاران مقطع ابتدایی مدارس عادی و غیر انتفاعی نسبت به تاثیر بهداشت روانی با رضایت شغلی آنان مورد بررسی و مقایسه واقع گردد مواد و روش : این پژوهش بین سال های 1393 94 بر روی 25 آموزگار زن مرد در مدارس عادی و 25 آموزگار زن مرد در مدارس غیر انتفاعی انجام شد آموزگاران مدارس عادی و غیر انتفاعی از روش خوشه ای از چند منطقه از مناطق 22 گانه شهرتهران انتخاب گردیدند و برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه GHQ و دانت استفاده و عوامل موثردر بهداشت روانی با رضایت شغلی آموزگاران مورد ارزیابی واقع گردید داده های آماری در دو بخش توصیفی و استنباطی تحلیل شدند یافته ها: بین نگرش آموزگاران مدارس عادی و غیر انتفاعی نسبت به عوامل موثر بر بهداشت روانی و رضایت شغلی آنان تفاوت معنی داری وجود نداشت نتیجه گیری: براساس نتایج این پژوهش ، نگرش آموزگاران نسبت به حقوق و مزایا ، امکانات رفاهی ، همکاری و روابط مثبت بین کارکنان و روسا ، تامین نیازهای شغلی ، شایستگی و صلاحیت مدیران ، ثبات کار ، شرایط و محیط کار ، فرصت برای رشد و ترقی ، تطابق اهداف مشخص کارکنان با اهداف سازمان ، نحوه مدیریت ، وجهه و پایگاه اجتماعی ، امکان ارتقاء شغل ، نظم و انضباط در کارها، کسب موفقیت در کار ، قدردانی و دادن پاداش در مقابل انجام کار ، عدم تبعیض و میزان آگاهی فرد از شغل می تواند در بهداشت روانی آنان تاثیر داشته باشد