نویسندگان:
زینب آقائی1 ، مریم برهمن2 .1دانشجوی دکتری،فلسفه تعلیم و تر بیت اسلامی،دانشگاه علامه طباطبا ئی
2استادیار،گروه فلسفه تعلیم و تر بیت ،دانشگاه علامه طباطبا ئی
چکیده فارسی: انسان یگانه موجودی است که دارای قابلیت ، و نیازمند تربیت است تا به کمال و تعالی انسانیت و هدف خلقت خویش نائل آید و اولین بستر زمینه ساز تحقق این تربیت ، خانواده است زیرا ساختمان و بنایی برتر از خانواده وجود ندارد و تا خانواده ای در رحم زمانی دنیا شکل نگیرد و تکون وجودی نیابد اساسا تربیت انسان حیث وجودی و فرصت تحقق نمی یابد خانواده زنده ترین نهاد و سازنده ترین مجموعه ای است که در سایه سار آن زوجین در بستر روابطی جدید چون همسری و ولاد_فرزندی دست به تلاشی مداوم و آگاهانه جهت تحصیل وحدت ، رشد و تعالی وجودی می زنند طی این مراتب جز با تمسک حقیقی به قرآن کریم به عنوان نقشه راه هدایت انسانها میسور نیست این مقاله برآن است تا به شیوه مطالعه تحلیلی اسنادی و مبتنی بر آیات و روایات ، ضمن معناشناسی خانواده قرآنی، مهمترین مولفه های تربیت درخانواده قرآنی را گردآوری نموده و تحلیلی مفهومی در این باب فراهم آورد برخی از مولفه های تربیتی احصاء شده که هریک پیامدهای تربیتی ای را دارا است ، عبارت هستند از حق محوری و لاتزام به تفکر دائم لاحضوری ، باور به هدفمندی در زندگی ،دغدغه مندی زمینه سازی ظهور ، پذیرش تفکیک نقش ها ، یادگیری دوسویه و مستمر ، مودت و احسان ، طیب گویی و ادب مداری، صبر فعال و هدفمند