نویسندگان:
مجید ظروفی1 ، سهیلا جاویدتبریزی2 .1کارشناسی ارشدروانشناسی تربیتی،گروه روانشناسی وعلوم تربیتی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر
2گروه روانشناسی و علوم تربیتی،دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شبستر،ایران،عضو هیئت علمی و دبیر دبیرستانهای شهر مرند
چکیده فارسی: این بررسی با هدف شناخت کیفیت زندگی در بین دانش آموزان دبیرستانهای مرند و همچنین ارتباط آن با نگرش دانش آموزان نسبت به نماز انجام شده است هدف اصلی شناخت میزان کیفیت زندگی در بین دانش آموزان و نیز مقایسه ارتباط آن با نگرش دانش آموزان نسبت به نماز بر اساس عواملی از قبیل جنسیت و رشته تحصیلی بود روش تحقیق از نوع پیمایشی و همبستگی بود با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته که دارای 24 گویه برای اندازه گیری کیفیت زندگی نگرش به نماز و سئوالات دیگری برای اندازه گیری سایر متغیرها بود، اطلاعات از گروه نمونه 182 نفری که با روش تصادفی طبقه ای از بین دانش آموزان دختر و پسر شهرستان مرند انتخاب شده بودند، گردآوری شد نتایج نشان داد که کیفیت زندگی دانش آموزان در حد متوسط است این میزان در بین دانش آموزان دختر و پسر تقریبا0 یکسان است نگرش دانش آموزان به نماز مهمترین عامل مرتبط با کیفیت زندگی است که دارای همبستگی مثبت و همسو و نسبتا قوی با کیفیت زندگی است همچنین رشته تحصیلی تفاوتهای بارزی را در این میان نشان می دهد