چکیده فارسی: تحقیق حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مهارت های معنوی در سلامت روانی دانش آموزان انجام پذیرفت و برای تحقق این هدف محقق از بین دانش آموزان دختر نوجوان شهر تبریز با روش غیر تصادفی در دسترس 2 کلاس و از هر کدام 51 دانش آموز را انتخاب و بطور تصادفی آنها را در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین کرد روش تحقیق حاضر نیمه آزمایش با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود محقق برای گروه آزمایش به منظور اعمال با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود محقق برای گروه آزمایش به منظور اعمال متغیر مستقل، در ده جلسه به آموزش مهارتهای معنوی اقدام نمود در مقابل برای گروه کنترل هیچ مداخله و آموزش اعمال نگردید ابتدا از هر گروه پرسش نامه سلامت روانی گلدبرگ به عنوان پیش آزمون اجرا و بعد از اتمام دوره آموزشی از هر دو گروه مجددا همان پرسش نامه به عنوان پس آزمون، به اجرا درآمد برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد یافته های تحقیق نشان داد آموزش مهارت های معنوی در افزایش سلامت روانی نوجوانان موثر بوده،همچنین متغیر مستقل بر روی هر چهار خرده مقیاس سلامت روانی سطح معناداری P < 0/001 جسمانی کردن، بدکار کردی اجتماعی، افسردگی و اضطراب دانش آموزان موثر مشاهده شد