نویسندگان:
مریم نادی1 ، احد باقرزاده2 ، علیرضا سایبانی3 .1کارشناسی ارشد
2هیات علمی دانشگاه تهران
3هیات علمی دانشگاه
چکیده فارسی: دنیای امروز، دنیای رایانه و ارتباطات و تحول در گردش اطلاعات است، به حدی که اطلاعات در جامعه امروزی به عنوان یک ارزش اقتصادی حسوب می شود و گسترش فناوری در تمام ابعاد زندگی انسان از جمله در تجارت الکترونیکی اثر گذاشته و لذا مسائل حقوقی متعددی در این زمینه مطرح نموده است از میان این مباحث حقوق اسرار تجاری به عنوان شاخه ای از حقوق مالکیت فکری به عنوان موضوع مورد نظر ، انتخاب و در بستر دنیای مجازی و الکترونیکی مورد بررسی قرار می گیرد و بعد از تفحص در سیستم های حقوقی مختلف و حقوق داخلی هر نوع اطلاعات که دارای ارزش اقتصادی ،مستقل و بالقوه یا بالفعل یا ارزش رقابتی است، به سبب آنکه عموما ناشناخته می باشند و به سادگی قابل دستیابی و احراز نبوده و دارنده قانونی تدابیر متعارفی برای حفظ محرمانگی آن ترتیب داده است به عنوان تعریف جامع و مانع از اسرار تجاری ارائه می گردد ماهیت اسرار تجاری مال است و به عنوان دارایی فکری و نوع خاصی از حق و نه حق عینی و دینی قرار می گیرد و برای دارنده آن حق تصرف مالکانه و انتقال به رسمیت شناخته می شود در بررسی حمایت های مالی و بین المللی، با وجود تصویب قانون تجارت الکترونیک به نظر خلا های قانونی در مورد اسرار تجاری الکترونیکی وجود دارد و برای رفع عقب ماندگی حقوقی در این زمینه ضرورت وضع مقررات و قوانین شایسته در دنیای واقعی توصیه می شود