نویسندگان:
سیدمحمدمهدی غمامی1 ، علی تقی نژاد2 .1استادیار و عضو هیئت علمی دانشکده معارف اسلامی و حقوق دانشگاه امام صادق علیه السلام
2دانشجوی مقطع دکترای حقوق عمومی و پژوهشگر پژوهکشده ی شورای نگهبان
چکیده فارسی: انتخابات در جمهوری اسلامی ایران با توجه به نظریه ی مردم سالاری دینی باید به انتخابیبینجامد که منتخن به وعده هایی که در چارچوب انتخابات داده، صادقانه پایبند باشد ملت، بااراده و اختیار خود و با داشتن حق تعیین سرنوشت، خواهان تمشیت آینده ی نظام جمهوریاسلامی بر اساس منافع ملی و حقوق عمومی می باشند این مهم، با انواع و اقسام تبلیغاتشایسته و متناسب با فرهنگ جوامع مختلف مورد مداقه قرار می گیرد؛ به طوری که امروزه جهت برگزاری هر چه بهتر انتخابات، استفاده از شیوه های مشروع، جذاب و البته مسالمت آمیز متناسببا مبارزات انتخاباتی قابل توجه کنشگران می باشد بهترین شیوه برای آشنایی با نامزدهایانتخاباتی ، شناخت صحیح تفکرات و برنامه های انتخاباتی در قالب تضارب آرای مابین نامزدها بارعایت اصول اخلاقی و البته صراحت لهجه ی آنها است که تجربه سه دوره ی اخیر انتخابات ریاست جمهوری، توسط رسانه ی ملی، بیانگر تجربیاتی در تهافت است این دقت توجه نشانمی دهد از یک طرف توجه به امر انتخابات در ذیل مباحث مربوط به مرد سالاری دینی در متن «الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت» مغفول واقع شده و از سوی دیگر در راستای تحقق مردم سالاری و گزینش مسئولان انتخاباتی لازم است سازوکارهای اختصاصی قانونمند، شفاف واخلاقی طراحی نمود روش تحقیق در این مقاله توصیفی تحلیلی و نتیجه ی آن، پیشنهاد اصلاح بخش ابتدایی بند ۵۱ الگو می باشد