نویسندگان:
سیدمهدی آقاپور1 ، ابراهیم شکرانی2 .1دانشیار دانشگاه تهران و پژوهشگر شورای عالی انقلاب فرهنگی
2دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات
چکیده فارسی: بی شک، سبک زندگی فعال و اوقات فراغت استادان با توجه به میزان پرداختن آنها به ورزش و تربیت بدنی سالم و با نشاط برای جلوگیری از فرسودگی شغلی و افزایش شادابی و تندرستی و سلامت جسم و روان در نتیجه انجام مطلوب فعالیت های اموزشی و پژوهشی بسیار موثراست مطالعات تحقیقاتی در زمینه چگونگی گذران اوقات فراغت استادان دانشگاه ها اندک بوده و نتایج آنها بیانگر وضعیت نابسمان و آشفته اوقات فراغت استادان دانشگاه ها می باشد امروزه فراتحلیل Meta Analaysis به عنوان شیوه ای برای برشمردن نقاط قوت و ضعف تحقیقات با ترکیب کمی یا کیفی نتایج، زمینه ای مناسب برای داشتن برآوردی واحد از تحقیقات متعدد ایجاد می کند براساس نظریه گلاس، برای انجام هر فراتحلیل حداقل ۱۰ تحقیق اعتبارسنجی شده لازم است در این مقاله با روش اسنادی و فراتحلیلی کیفی ۱۴ مطالعه علمی پژوهشی یا پایان نامه بررسی شد نتایج نشان می دهد که در بیشتر تحقیقات انجام شده، متغیرهای علمی و آموزشی و اشتغال زیاد استادان به عنوان عوامل موثر بر اوقات فراغت مورد توجه قرار گرفته است اوقات فراغت در دانشگاه ها توجه جدی نشده و نیازمند بررسی علل و عوامل و برنامه ها و ایجاد تغییرات مطلوب می باشد نکته اساسی اینکه با توجه به گسترش کمی دانشگاه های دولتی و غیر دولتی، اساسا اوقات فراغتی برای استادان باقی نمی ماند تا برنامه های فراغتی و ورزشی مفید برای آنان تدارک شود این نتایج با پیشنهاهای فرهنگ سازی ، آموزشی و اجرایی همراه است که بر بهره گیری مطلوب فرهنگی از اوقات فراغت، پرورش روح و جسم با تاکید بر فعالیت بدنی به عنوان یک ضرورت شغلی، اطلاع رسانی اوقات فراغت برای استادان، برنامه ریزی و فراهم کردن امکانات و اعتبارات لازم تاکید می نماید