نویسندگان:
رضا شافعی1 ، مریم مارالانی2 ، حیدر محمدی3 .1دانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه کردستان
2دانش آموخته کارشناسی ارشد مرکز ملی فرش ایران
3دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی دانشگاه کردستان
چکیده فارسی: فرش دستباف ایران متاثر از ویژگی های برجسته فرهنگی و هنری آن در دهه های گذشته همواره به عنوان یکی از کالاهای برجسته در سبد صادرات غیر نفتی کشورمان مطرح بوده است بررسی ها نشان می دهد که بازاریابی فرش دستباف در کشورمان بیشتر جنبه سنتی داشته و پس از تولید فرش دستباف برای یافتن مشتری ها اقدام می شود این پژوهش در زمره روش های پژوهش کمی کیفی بوده که از لحاظ هدف کاربردی و از جنبه گردآوری داده ها توصیفی از نوع پیمایشی می باشد و از آنجا که ارتباطی است به شیوه همبستگی خواهد بود جامعه آماری پژوهش حاضر شامل مشتریان کلان و خرد فرش دستباف در ناحیه کردستان کشور عراق بوده که حجم نمونه نهایی به تعداد ۱۰۰۰ نفر از مشترین کلان و خرد فرش دستباف به همراه ۴۰ نفر از صادرکنندگان فرش دستباف انتخاب شد وسیله اصلی جمع آوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه و مصاحبه می باشد که پرسشنامه حاضر از لحاظ روایی به تایید اساتید صاحب نظر این امر رسیده و از لحاظ پایایی با ضریب آلفای کرونباخ ۰/۷۶۲ مورد تایید قرار گرفتو سر آخر نیز با استفاده از فن نقشه های ادراکی به تحلیل و بررسی سوال های پژوهش پرداخته شد