نویسندگان:
نجیمه امکی1 ، فریده امکی2 ، کبری امکی3 .1دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی ایلام
2کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی
3کارشناس نرم افزار کامپیوتر
چکیده فارسی: هدف این پژوهش پیش بینی اهمال کاری تحصیلی بر اساس متغیرهای سن و ویژگی شخصیتی در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر مهران می باشد روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است جامعه این پژوهش کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر مهران بود که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای مرحله ای 60 نفر را انتخاب کردیم داده های این پژوهش بوسیله پرسشنامه های اهمال کاری تحصیلی و ویژگی های شخصیتی جمع آوری شدند روش آماری مورد استفاده جهت آزمون فرضیه ها ضریب همبستگی پیرسون بود، که با نرم افزار spss24 جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده گردید یافته های این پژوهش نشان می دهد که ضریب همبستگی بین روان رنجوری با اهمال کاری تحصیلی رابطه مثبت معنادار وجود دارد و بین سن، یرونگرایی، توافق پذیری، وجدانی بودن و باز بودن به تجربه با اهمال کاری تحصیلی رابطه منفی معنادار وجود دارد