نویسندگان:
معصومه اسماعیلی1 ، حسن احمدیان دلاویز2 .1استادیار گروه فلسفه دانشکده الهیات و معارف اسلامی هدی
2استادیار گروه تاریخ و سیره پژوهشگاه جامعه المصطفی
چکیده فارسی: تدوین طرح تفصیلی به عنوان شالوده یک اثر، مهمترین گام در تدوین پایان نامه است بررسی موردی هفتاد طرح تفصیلی پایان نامه کارشناسی ارشد نشان داد دانشجویان در موارد متعددی از سیستم طرحنگاری دچار چالش جدی اند نگارش طرح بدون مطالعه کافی، عدم جامعیت و مانعیت طرح نسبت به ابعاد مسئله، ناسازگاری میان ارکان طرح تفصیلی، ضعف در شناخت پرسش اصلی تحقیق و عدم جامعیت سوال، ضعف در چینش سوالات فرعی و ارتباط دهی آنها با فصول، عدم تمایزگذاری میان پرسش اصل اصلی و سوالات فرعی، خلط فرضیه و پیشفرض و عدم آشنایی با مفهوم متغیرها ازجمله معضلات دانشجویان در تدوین طرح است همچنین در تدوین ساختار، مواردی چون همپوشانی عنوان و فصول یا فصول و بخشها، ضعف در ساختاربندی و تنظیم فصول و بخشها و عدم ارتباط میان سوالات فرعی و عناوین فصول ازجمله مشکلات شایع دانشجویان است در این میان اساتید راهنما سهم قابل توجهی در راهنمایی دانشجویان و پیشگیری از مشکلات فوق برعهده دارد اما بررسی نشان میدهد اساتید راهنما به وظیفه خود در این بخش اهمیت چندانی نداده و دانشجویان با شالوده و نقشهای ضعیف وارد مرحله تدوین میشوند در حالیکه برگزاری جلسات مستمر با دانشجو در طول تدوین طرح و تقسیم فعالیتهای وی به مرحله مطالعه منابع و پیشینه نگاری، تدوین سوالات و طرح ساختار و نظارت گام گام میتواند این مشکلات را به نحو چشمگیری کاهش دهد