چکیده فارسی: دوران آموزش در دانشگاه از مسیر کلی تحصیل، پژوهش و تدریس پیروی میکند و در این مسیر تکاملی، نودانشجوی ان بهجایگاه پژوهشگران و اساتید علمی با سطوح مختلفی دست مییابند دانشجویان در هر مقطع تحصیلی که توان تجمیع اطلاعات لازم از یک موضوع مرتبط با رشته خود را پیدا کنند، میتوانند با آموزش شکلی شیوه ارائه این اطلاعات در قالبهای مختلف، به تولید ادبیات و محصولات علمی بپردازند مقاله، پایان نامه، رساله، مشارکت در قراردادهای تحقیقاتی و نوشتارهای علمی مستند، قالبهایی است که محصولات فکری دانشجویان در آنها ارائه میشود این نوشتار با آسیب شناسی روند موجود، عدم شغل انگاری دوره تحصیلات تکمیلی، عدم رعایت مالکیت فکری و مسئله دسترس ناپذیری را آسیب های اصلی موجود درخصوص کاهش تمایل دانشجویان به تولید محصولات فکری ارزیابی کرده است براساس آنچه که در این نوشتار مورد بررسی قرار گرفت، احترام به مالکیت معنوی و مادی حقوق مربوط به محصولات فکری دانشجویان، ترویج اخلاق علمی در جامعه دانشگاهی، ایجاد درگاه رسمی برای تمامی دانشگاه ها در راستای انتشار رسمی محصولات فکری دانشجویان آن دانشگاه و اصلاح آیین نامه ها و فرایندهای معیوب را میتوان راهکارهای اصلی ترمیم آسیبهای یادشده دانست