نویسندگان:
علیرضا رام روز1 ، ساسان مهرانی2 .1استادیار موسسه آموزش عالی رسام غیرانتفاعی غیردولتی
2دانشیار گروه حسابداری دانشگاه تهران
چکیده فارسی: بدنبال موج ضررهای ناشی از بحران مالی جهانی ، بسیاری ازکشورها در صدد بازسازی مبانی تخریب شده اقتصادی خویشبرآمدند و راهکارهایی اعم از ریاضت اقتصادی را به کار بستند اما یکیاز نکات قابل توجه بحران مالی جهانی ثبات نهادهای مالی اسلامیدرقیاس با نهادهای مالی مرسوم در طول این بحران بوده است جمهوری اسلامی ایران با بینش روشنگر رهبر معظم انقلاب درراستای برون رفت از شرایط متاثر از بحران های اقتصادی، در مسیرعملیاتی نمودن رویکرد اقتصاد مقاومتی که موید اصل عدالتاجتماعی می باشد، قدم برداشته است بر اساس فرمایشات رهبر فرزانهانقلاب، تمامی نهادها با توسل به ابزارها و ارائه راهکارهای مناسب وهمچنین با اتخاذ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده ازسوی ایشان و تعهد به آنها، موظف هستند به اقتصاد مقاومتی جامهعمل بپوشانند از این رو با تمرکز بر رکن دوم رویکرد اقتصاد مقاومتی،مبنی بر استفاده از ظرفیت های دولتی و مردمی، و سیاست مرتبط با این رکن با عنوان شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد، تاثی ر مالیاتاسلامی بر تسریع اجرای این سیاست مقتضی رکن مذکور نتیجهبخش تلقی می گردد در واقع با تکیه بر فرمایشات راه گشای مقاممعظم رهبری و بررسی منابع موجود در خصوص مالیات اسلامیبعنوان ابزاری در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی ضروری شناخته می شود