چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطۀ میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی با ادراک تعامل اجتماعی، خودشیفتگی و احساس مثبت نسبت به همسر در زوجین استفاده کننده از شبکههای اجتماعی بود. طرح پژوهش از نوع همبستگی است و جامعۀ آماری آن را زوجین استفادهکننده از شبکههای اجتماعی شهر زنجان در سال 1394 تشکیل داده اند. 120 زوج که از شبکههای اجتماعی به صورت گسترده استفاده میکردند، به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. از پرسشنامههای محقق ساخته سنجش میزان استفاده از شبکههای اجتماعی، ادراک تعامل اجتماعی(گلاس، 1994)، شخصیت خودشیفته(ایمز و همکاران، 2006) و احساس مثبت نسبت به همسر(الیری و تورکویتز، 1981) استفاده شد. برای تحلیل دادهها روش همبستگی پیرسون و رگرسیون مورد استفاده قرار گرفته است. براساس یافتههای پژوهش میان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی با احساس مثبت نسبت به همسر و ادراک تعامل اجتماعی رابطه منفی معنادار و با خودشیفتگی رابطه مثبت معنادار وجود دارد (0/01>P). همچنین میان احساس مثبت نسبت به همسر با خودشیفتگی رابطه منفی معنادار و با ادراک تعامل اجتماعی رابطه مثبت معنادار وجود دارد (0/01>P). در مجموع شبکههای اجتماعی با تاثیرات منفی روی روابط زوجین و احساس آنها نسبت به یکدیگر و همچنین با تقویت خودشیفتگی، سبب ایجاد مشکلات ارتباطی گوناگون و کاهش احساسهای مثبت زوجین نسبت به یکدیگر میشوند.
The Relationship between the Use of Virtual Social Networks, Perception of Social Interactions, Narcissism, and Positive Feelings toward Spouse among Couples Using Social Networks
English Abstract: This study aimed to investigate the relationship between the use of virtual social networks, perception of social interactions, narcissism, and positive feelings toward spouse among couples who use social networks. The design of the study was correlational. The population of the study comprised couples who used social networks in Zanjan in 2015. For the purpose of sampling, 120 couples who were frequent users of social networks were randomly selected. The instruments included a self-devised Internet Addiction Inventory, Perception of Social Interactions Questionnaire (Glass, 1994), Narcissistic Personality Inventory (Ames et al., 2006) and Positive Feelings Questionnaire (O'Leary & Turkewitz, 1981). For data analysis, Pearson correlation coefficient and regression analysis were utilized. Results showed that there was a significant negative relationship between the use of social networks, positive feelings toward spouse, and perception of social interactions, whereas a significant positive relationship was observed between the use of social networks and narcissism (P<0.01). Furthermore, there was a significant negative association between positive feelings toward spouse and narcissism, while positive feelings toward spouse was positively correlated with perception of social interactions (P<0.01). In general, it can be stated that social networks have negative impacts on couples’ relationships and they lead to rise in narcissistic traits, communication problems, and decreased positive feelings of couples toward each other.
Keywords: social networks , perception of social interactions , positive feelings toward spouse , narcissism .