چکیده فارسی: با توجه به اصل اساسی هدایت گری قرآن، این پژوهش با هدف بررسی مفهوم تربیت از دیدگاه قرآن و همچنین بررسی و شناساندن روش های تربیتی قرآن کریم انجام گردید با اعتقاد به اینکه تربیت زیربنای نظام اجتماعی و یقین بر اینکه نظام تربیتی قرآن یک نظام برتر و هدایت گر انسان به سوی کمال و سعادت است، ابتدا به مفهوم شناسی تربیت از دیدگاه قرآن پرداخته شد و سپس اهداف تربیت اسلامی موردبررسی قرار گرفت و در پایان برای تحقق بخشیدن اهداف تربیتی روش های رایج و متداول قرآن از قبیل تلقین به نفس، تشویق و تنبیه، موعظه و نصیحت، تبشیر و انذار، تزکیه، مشاهده، یادآوری نعمت ها، تمثیل و تشبیه، عبرت آموزی، ابتلاء و امتحان و عبرت آموزی به طور خلاصه موردبررسی قرار گرفت