نویسندگان:
نازنین هنرپروران1 .1استادیار مشاوره، گروه مشاوره، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
چکیده فارسی: هدف: هدف این پژوهش تدوین مدل توانایی تحصیلی زودهنگام بر اساس سبکهای فرزندپروری و دلبستگی با نقش واسطهای کارکردهای اجرایی در کودکان پیش دبستانی بود. روش پژوهش: پژوهش حاضر مقطعی از نوع همبستگی و جامعه آماری را کلیه مادران و کودکان پیش دبستانی دختر و پسر شهر یزد در سال 1398 تشکیل دادند که از میان آنها، تعداد 700 نفر (350 دختر و 350 پسر) با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش توانایی تحصیلی زودهنگام رایت و مارتینز (1997)، دلبستگی کودکان هالپرن و کاپنبرگ (2006)، سبکهای فرزندپروری بامریند (1997) و پرسشنامه کارکردهای اجرایی بریف (2000) بود. به منظور تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار SPSS-V23 و Lisrel-V8.8 استفاده شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد بین کارکرد اجرایی، سبکهای فرزندپروری، توانایی تحصیلی زودهنگام و سبکهای دلبستگی رابطه معناداری وجود دارد (01/0=P)؛ همچنین مدل ساختاری نشان داد توانایی تحصیلی زودهنگام بر اساس سبکهای فرزندپروری و سبکهای دلبستگی در کودکان پیش دبستانی، دارای برازش است. نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد توجه به متغیرهای مذکور در طراحی درمانهای مناسبتر به پژوهشگران و درمانگران در کودکان پیش دبستانی یاری میرساند.
Developing an Early Academic Ability Model based on Parenting and Attachment Styles with the mediating role of executive functions in preschool children
English Abstract: Aim: The present study aimed to develop an early academic ability model based on parenting and attachment styles with the mediating role of executive functions in preschool children. Method: The study was cross-sectional and correlational, and its statistical population consisted of all mothers and female and male preschool children in Yazd in 2019. Among them, 700 (350 girls and 350 boys) were selected using the multi-stage cluster sampling method. The research tools included the Early Academic Ability Questionnaire by Wright & Martinez (1997), the Kinship Center Attachment Questionnaire (KCAQ) by Halpern & Kappenberg (2006), Baumrind's parenting style questionnaire (1997), and Questionnaire Executive Function (BRIEF). SPSS-v23 and Lisrel-V8.8 were used to analyze data. Results: The research results indicated that there were significant relationships between executive function, parenting styles, early academic ability, and attachment styles (P=0.01). The structural model also indicated that early academic ability was fitted based on parenting and attachment styles in preschool children. Conclusion: According to the results, paying attention to the above-mentioned variables in designing appropriate treatments helps researchers and therapists of preschool children.