نویسندگان:
غلامرضا شیرعلی1 ، قوام کریمی2 .1دانشجوی دکترای حقوق خصوصی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج، یاسوج، ایران
2عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج، یاسوج، ایران
چکیده فارسی: امروزه درباره اهمیت مالکیت فکری معنوی و حفظ آن در سطوح ملی، منطقه ای و بین المللی مباحث فراوانی مطرح است و گسترش ارتباطات از طریق شبکه جهانی اینترنت و قابلیت دسترسی سریع و آسان به تمامی اطلاعات و سوء استفاده برخی افراد از آثار و دستاوردهای دیگران بر اهمیت حفظ این نوع مالکیت و اعتبار آن افزوده است لذا با توجه به اهمیت و پیچیده بودن موضوع، این پژوهش با هدف بررسی قوانین حقوق مالکیت فکری معنوی و حق کپی رایت در قالب یک مطالعه مروری کتابخانه ای انجام گرفته است گردآوری مطالب و اطلاعات و داده های مورد نیاز نیز با استفاده از مطالعه و مرور کتب مختلف، مجلات مرتبط حقوقی و جستجو در برخی سایت ها و پایگاه های اطلاعاتی اینترنتی مرتبط انجام گرفته است در این پژوهش مفاهیم و تعاریف پایه در حوزه مباحث مالکیت فکری و انواع مالکیت فکری ازجمله حق اختراع، علائم تجاری، طراحی کپی رایت و غیره تشریح و در انتها پیشنهاد می گردد تا در رابطه با این موضوع تحقیقات و پژوهشهای گسترده ای به منظور افزایش دانش و اطلاعات افراد و جامعه در خصوص آشنایی با قوانین و مقررات حقوقی در امور مالکیت فکری و تعاملات تجاری و بین المللی انجام گیرد