نویسندگان:
محمد میر1 ، زهرا راشکی کمک2 .1عضو هیات علمی گروه ادبیات فارسی دانشگاه ز ابل
2دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی
چکیده فارسی: مثنوی معنوی، اثری عرفانی و همچنین تعلیمی می باشد، که در قالب داستان، حکایت و تمثیل به بیان افکار واندیشه های عرفانی خود پرداخته است غالبا تاثیر از داستان ها و ایجاد تحولات فکری بیشتر بر گروه کودکان مشهود است داستان هایی که باعث رهایی کودکان و نوجوانان از رنج های عاطفی، جرات ایجاد رفتارهای جدید، آیین زندگی اجتماعی، روحیه فداکاری و ازخودگذشتگی،اصلاح و پرورش ذهنیت، بهبود مهارت های ارتباطی، ایجاد و بروز خلاقیت فردی در اعتماد به نفس، بسیار موثر هستند این پژوهش با انتخاب نمونه آماری دانش آموزان دختر شهرستان زهک از مدرسه زینبیه سعی نموده است، به ترتیب با استفاده از نمونه داستان هایی مانند معلم و شاگرد، گوهر پنهان، مور قلم، درویش یک دست، پادشاه و کنیزک و طوطی و بقال، تاثیر این داستان ها برعزت نفس وخودباوری دانش آموزان را بررسی وارزیابی نماید استفاده از داستان های آموزشی مثنوی با نقش تعلیمی، تربیتی و شفابخشی که دارد، برای موضوعاتی چون افزایش توانایی کودکان، پرورش ذهن خلاق در آن ها، عشق، خیرخواهی، دوری از بدی و بهبود مهارت های ارتباطی، استفاده گردیده است که در پی آن افزایش و یا ایجاد عزت نفس و خودباوری در کودکان را نشان می دهد