نویسندگان:
سیده رویا رهبرنیا1 ، آراس رسولی2 .1دانشجو کارشناسی ارشد، گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
2استادیار، گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی مهاباد، مهاباد ،ایران
چکیده فارسی: هدف اصلی پژوهش حاضر تعیین اثربخشی تمرینات ذهن آگاهی بر شادکامی و تاب آوری دانش آموزان دختر ناحیه 3 استان کرمانشاه در سال تحصیلی 1396 95 می باشد این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود که با استفاده از پرسشنامه شادکامی آرجیل و کراسلند 1989 و پرسشنامه تاب آوری کانر و دیویدسون 2003 بر روی 30 نفر به صورت تصادفی ساده تفکیک شده در دو گروه کنترل و آزمایش صورت گرفت یافته ها : یافته ها نشان داد آماره آزمون F برای دو متغیر شادکامی و تاب آوری به ترتیب با مقادیر 320/401 و 138/746 نشان داد تفاوت بین نمرات پس آزمون در دو گروه آزمایش و کنترل در سطح P<0/01 معنی دار میباشد همچنین اندازه اثر تمرینات ذهن آگاهی بر میزان شادکامی و تاب آوری دانش آموزان به ترتیب برابر 92 و 84 درصد بوده است یافته ها نشان داد آماره آزمون F برای دو متغیر شادکامی و تاب آوری به ترتیب با مقادیر 320/401 و 138/746 نشان داد تفاوت بین نمرات پس آزمون در دو گروه آزمایش و کنترل در سطح P<0/01 معنیدار میباشد همچنین اندازه اثر تمرینات ذهن آگاهی بر میزان شادکامی و تاب آوری دانش آموزان به ترتیب برابر 92 و 84 درصد بوده است