نویسندگان:
سمیه براتی1 ، فاطمه بهجتی2 ، شکوفه متقی3 .1دانشجوی کارشناسی ارشد،ت گروه مشاوره، دانشگاه اردکان ،اردکان، ایران
2استادیار،گروه روانشناسی ، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اردکان،اردکان، ایران
3استادیار،گروه روانشناسی ، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اردکان،اردکان، ایران
چکیده فارسی: از بین دوره های مختلف زندگی انسان، نوجوانی از مهمترین و با ارزش ترین دوران زندگی هر فرد محسوب می شود این مرحله بینابینی، در گذر از کودکی به بزرگسالی، سرآغاز تحولات و دگرگونی های جسمی، روانی و اجتماعی است که بر عملکرد او در بزرگسالی تاثیر گذاشته و منجر به ایجاد نیازهای متفاوت مخصوص این گروه سنی خواهد شد مهم ترین مسئله در دوران نوجوانی کسب یا احراز هویت است شکل گیری هویت به عنوان فرآیند انسجام تغییرات فردی،تقاضاهای اجتماعی و انتظارات برای آینده محسوب می شود فرایند رشد هویت یک فرایند پیش رونده است که عدم موفقیت درآن فرد را دچار بحران هویت می کند درمانگران با استفاده از رویکرد واقعیت درمانی به حل مشکلات هویتی افراد می پردازند در این مکتب افراد از طریق به تجربه درآوردن نیازها و خواسته های خود به بهبود کیفیت زندگی خود پرداخته و رشد می کنند در غیر این صورت فرد ویژگیهای خود انگیختگی خود را از دست می دهد در این مطالعه قصد بر این است که اثربخشی واقعیت درمانی گلاسر برتحول هویت نوجوانان مورد بررسی قرار گیرد روش مطالعه به صورت تحلیلی توصیفی، با استفاده از مرور پیشینه نظری موجود در این زمینه است در این مطالعه درباره واقعیت درمانی گلاسر و هویت افراد بحث می شود و در پایان هم به نتیجه گیری خواهیم پرداخت