نویسندگان:
سعید ملیحی الذاکرینی1 .1استادیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
چکیده فارسی: هدف: هدف پژوهش حاضر پیشبینی سلامت روان بر اساس سبکهای هویت، روابط والد-کودک و نگرش مذهبی نوجوانان بود. روش: جامعه آماری این پژوهش 5800 نوجوان دختر 15 تا 18 سال مقطع دوم متوسطه شهر نجفآباد در سال تحصیلی 97-98 بودند که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تصادفی و با توجه به جدول مورگان نمونهای به حجم 361 دانشآموز انتخاب شدند. در این پژوهش بهمنظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر (1972)، سبک هویتی برزونسکی (1992)، روابط والد-کودک پیانتا (1994) و نگرش سنج مذهبی گلریز و براهنی (1353) استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که سبک هویت اطلاعاتی با سلامت روانی همبستگی منفی و سبک هویتی هنجاری و سردرگم/اجتنابی با سلامت روانی همبستگی مثبت برقرار است؛ همچنین بین روابط والد-کودک با سلامت روان همبستگی مثبت معناداری وجود دارد. علاوه بر آن، بین نگرش مذهبی با سلامت روان همبستگی مثبت معناداری وجود دارد. سبک هویتی اطلاعاتی با ضریب بتای (0/18=β)، سبک هویتی هنجاری با ضریب بتای (0/28=β)، سبک هویتی سردرگم-اجتنابی با ضریب بتای (0/25=β)، روابط والد-کودک با ضریب بتای (0/23=β) و نگرش مذهبی با ضریب بتای (0/18=β) توانست سلامت روانی را پیشبینی کند. نتیجهگیری: سبکهای هویت، روابط والد-فرزندی و نگرشهای مذهبی بر سلامت روان دانش آموزان دختر تأثیرگذار است، بنابراین توصیه میشود با دادن آموزشهای لازم به والدین، موجب بهبود کیفیت سبکهای هویت و نگرشهای مذهبی شد.
Predicting Mental Health Based on Identity and Parent-Child Relationships and Religious Attitudes of Adolescents Girls
English Abstract: Aim: This study aimed to predict mental health based on identity styles, parent-child relationships, and adolescents' religious attitudes. Method: This study's statistical population was 5800 adolescent girls aged 15 to 18 years who were studying in the second year of high school in the academic year of 2019 in Najafabad. Among these individuals, a sample of 361 students was selected by multi-stage random cluster sampling, according to the Morgan table. In this study, General Health Questionnaire (Goldberg and Hillier, 1972), Identity Style Inventory (Berzonsky, 1992), Child-Parent Relationship Scale (Pianta, 1994), and Religious Orientation Scale (Golriz and Baraheni, 1974) were used to collect data. Results: The results showed that the information identity style was negatively correlated with mental health, and normative and diffuse-avoidant identity styles were positively correlated with mental health. There is also a significant positive correlation between child-parent relationships and mental health. Also, there is a significant positive correlation between religious attitude and mental health. Information identity style with beta coefficient (β =.18), normative identity style with beta coefficient (β = .28), diffuse-avoidant identity style with beta coefficient (β = .25), child-parent relationships with coefficient Beta (β = .23) and religious attitude with beta coefficient (β = .18) were able to predict mental health. Conclusion: Identity styles, child-parent relationships, and religious attitudes affect the mental health of female students. Therefore, it is recommended to improve the quality of identity styles and religious attitudes by giving parents the necessary training.