نویسندگان:
نسرین بیگدلو1 .1کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، تهران ، ایران (نویسنده مسئول)
چکیده فارسی: هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر مدیریت خشم و تابآوری نوجوانان بود. روش: این پژوهش نیمه تجربی با گروه آزمایش و گواه و طرح پیشآزمون، پسآزمون با پیگیری یکماهه بود. جامعه آماری دانشآموزان دختر مراجعهکننده به مرکز مشاوره آموزش و پرورش غرب تهران در سال تحصیلی 97-96 بود که پس از غربالگری نمونهای به حجم 30 نفر بهصورت تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. برنامه آموزشی مهارتهای دهگانه زندگی سازمان بهداشت جهانی (1998) در 10 جلسه 90 دقیقهای و بهصورت گروهی برای گروه آزمایش اجرا شد و افراد گروه گواه در لیست انتظار قرار گرفتند. هر دو گروه قبل و بعد از آزمایش، مقیاس خشم اشپیلبرگر (1999) و تابآوری کانر و دیویدسون (2001) را پاسخ دادند و پس از گذشت یکماه ماهه مجدداً مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل دادههای بهدست آمده از تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی میزان خشم (0/02=F =6/04, p) را بهطور معناداری کاهش داده است؛ همچنین این آموزش میزان تابآوری (0/001=F=13/95, p) را در دانشآموزان بهطور معناداری افزایش داده است و این نتایج در مرحله پیگیری نیز پایدار بود. نتیجهگیری: آموزش مهارتهای زندگی را به عنوان روشی مؤثر برای تقویت و افزایش مدیریت خشم و تابآوری در دانشآموزان میتوان در نظر گرفت.
The Effectiveness of Life Skills Training on Anger Management and Resilience in Adolescents
English Abstract: Aim: This study aimed to determine the effectiveness of life skills training on adolescents' anger management and resilience. Method: This quasi-experimental study was performed with experimental and control groups and pre-test, post-test design with a one-month follow-up. The statistical population was female students referred to the West Tehran Education Counseling Center in the academic year of 2017-18. After screening, a sample of 30 people was randomly selected and replaced in experimental and control groups. The Life Skills Training Program provided by WHO (1998) was conducted in 10 90-minute sessions as a group for the experimental group, and the control group was placed on a waiting list. Both groups responded to the State-Trait Anger Expression Inventory (Spielberger, 1999) and the Connor-Davidson Resilience Scale (CD-RISC) (2001) before and after the experiment and were reassessed after one month. The repeated-measures ANOVA was used to analyze the obtained data. Results: The results showed that life skills training significantly reduced anger (F = 6.04, p = 0.02). This training significantly increased the resilience rate (F = 13.95, p = 0.001) in students, and these results were stable in the follow-up phase. Conclusion: Life skills training can be considered an effective way to strengthen and increase students' anger management and resilience.