نویسندگان:
مریم خزاعی1 ، احمد حیدری2 ، شیرین صمصامی3 .1دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد طبس، طبس، ایران
2عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند، بیرجند، ایران
3گروه هنر دانشگاه آزاد اسلامی واحد طبس، طبس، ایران
چکیده فارسی: خلق آثار هنری برای کودک مستلزم داشتن دانش کافی در زمینه های گوناگون و از همه مهمتر روانشناسی است که این روانشناسی علاوه بر کودک، روانشناسی رنگ را نیز دربرمی گیرد این موضوع در کتابهای درسی دوره ابتدایی که مراحل آغازین یادگیری و شناخت به شکلی هدفمند برای کودکان است، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد دراین تحقیق به بررسی تحلیلی اصول تصویرگیری در کتابهای فارسی پایه سوم و چهارم دوره ابتدایی پرداخته می شود نتایج این مطالعه نشان می دهد که کتاب های فارسی پایه سوم و چهارم از نظر اصول تصویرگری در رعایت مفاهیم روانی رنگها با توجه به شرایط کودکان، در این سن دارای نقایصی بوده و نیازمند بازنگری و تغییر و اصلاح محتوای تصویری برخی از دروس می باشد طبق این تحقیق، مواردی از جمله عدم استفاده از رنگهای شاد متناسب با سن مخاطب ، عدم استفاده از تصاویر مناسب ، استفاده از رنگهای تیره، عدم تمایز و تفکیک رنگها به منظور گویاترشدن محتوا، عدم تنوع رنگهای انتخاب شده ، استفاده از یک زمینه رنگی در کل تصویر، استفاده از محتوای تکراری، اشکالاتی است که در تصویرگری کتاب فارسی وجود دارد