نویسندگان:
امیر فتحی1 ، طیبه صابری2 .1کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی
2دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهرکرد
چکیده فارسی: دراین پژوهش به بررسی ساخت داستان مدیر مدرسه براساس الگوی لباو پرداخته شده است داستان مدیر مدرسه شامل دوازده پی رفت کوچک و بزرگ است که در بطن روایت قرار گرفته است هر کدام از آنها بیان کننده ی جزیی از داستان است و سرانجام به نتیجه نهایی منجر می شود این روایت بر زیر بخش های الگوی فوق که شامل:چکیده ، جهت گیری، رخدادها، پیچیدگی و اوج، ارزیابی، فرجام و نتیجه گیری است، انطباق داده شده است این گونه طرح بندی از کلیت الگو پیروی می کند در قسمت پیچیدگی و اوج برخی از مهمترین وقایع براساس نمودار کلی پیرنگ معمولی که منتقد آلمانی، گوستاو فریتاگ ارایه کرده، پایه ریزی شده است این نمودار به طور کلی شامل مقدمه،کشمکش، پیچیدگی، نقطه اوج و بازگشایی کشمکش است هدف این پژوهش شناساندن هر چه بهتر نظریه ی لباو، تحلیل ساختار داستان مدیر مدرسه بر پایه آن نظریه و انطباق آن نظریه بر این نوع ادبی داستان است روش تحقیق کتابخانه ای تحلیلی است و نشان می دهد که ساختار روایی داستان مذکور با نظریه ی مورد بحث منطبق است