چکیده فارسی: معلمان کارآفرین افرادی هستند که شجاعت تغییر الگوهای آموزش سنتی را دارند. آنها به روشهای جدید فکر میکنند و در راستای بهبود آموزش و یادگیری دانشآموزان ابزارهای کمک آموزشی جدید تولید و از آنها بهره میگیرند. پژوهش آمیختۀ حاضر با هدف شناسایی نشانگان معلمان کارآفرین و ارزیابی وضع موجود آن در مدارس شهر خرمآباد انجامشده است. در بخش کیفی از راهبرد پدیدارشناسی توصیفی استفاده شد و با کاربست روشهای نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی، معلمان باتجربه، نمونه و مشهور که بنابر گزارش والدین و مدیران میتوان آنها را کارآفرین تلقی کرد، انتخاب شدند و مورد مصاحبه قرار گرفتند. با استفاده از تحلیل محتوا و کدگذاری مصاحبهها، پنجاه نشانگر در 8 بعد (خلاقیت، مهارتهای آموزشی، ویژگیهای شخصیتی، خودکارآمدی، دانش افزایی، کار گروهی، مهارت ارتباطی و تفکر حل مسئله) طبقهبندی شدند. در بخش کمّی پژوهش، راهبرد توصیفی از نوع همبستگی به کار گرفته شد و با استفاده از نشانگرهای شناسایی شده پرسشنامهای با روایی محتوایی تأییدشده و پایایی مناسب (آلفای کرونباخ بالاتر از 0/8) تدوین شد و 290 معلم آن را تکمیل کردند. از طریق تحلیل عاملی اکتشافی 48 نشانگر شناساییشده در 8 بعد (خلاقیت، مهارتهای آموزشی، ویژگیهای شخصیتی، خودکارآمدی، دانشافزایی، کار گروهی، مهارت ارتباطی و تفکر حل مسئله) طبقهبندی شدند. در مرحله بعد با توجه به نتایج آزمون T تک نمونهای، ابعاد هشتگانه معلمان کارآفرین به طور معناداری بالاتر از متوسط ارزیابی شد. نتایج پژوهش علاوه بر شناسایی نشانگان معلمان کارآفرین، شرایط و زمینههای لازم را برای تقویت و توسعه مهارتهای کارآفرینی معلمان ایجاد خواهد کرد.
Identifying Teachers’ Entrepreneurial Indicators and Evaluating the Current Status of Entrepreneurship among Teachers
English Abstract: The present mixed research was carried out with the aim of identifying teachers’ entrepreneurial indicators and evaluating the current status of entrepreneurship among teachers in Khorramabad. In the qualitative phase of the study, descriptive phenomenological approach was utilized and through purposeful and snowball sampling, some famous, experienced and expert teachers, who according to parents' and principals’ report can be regarded as entrepreneurs, were selected and interviewed. Fifty indicators and 8 dimensions were identified by using content analysis and coding the interviews (creativity, educational skills, personality traits, self-efficacy, professional enrichment, group work, communication skill, and problem-solving thinking). In the quantitative phase of the study, based on the identified indicators and dimensions, a valid and reliable questionnaire was developed and completed by 290 teachers. The 48 identified indicators were classified into 8 dimensions via exploratory factor analysis (creativity, educational skills, personality traits, self-efficacy, professional enrichment, group work, communication skill, and problem-solving thinking). In the next step, results of one-sample t-test demonstrated that the extent of entrepreneurial indicators was above the average among expert teachers. The findings of the present research will pave the way for the promotion of teachers’ entrepreneurial skills.
Keywords: self-efficacy , entrepreneur teacher , educational skills , professional enrichment , group work , communication skill , problem-solving thinking .