نویسندگان:
محسن سعیدمنش1 ، طیبه اردستانی2 ، محدثه سادات رشیدی3 .1استادیار گروه روانشناسی عمومی دانشگاه علم و هنر یزد
2دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان دانشگاه علم و هنر اشکذر
3دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان دانشگاه علم و هنر اشکذر
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر آموزش گروهی مبتنی بر معنویت درمانی بر کاهش بحران زوجین خیانت دیده در روابط زناشویی است روش پژوهش : بدین منظور 60 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش n=30 و کنترل n=30 جای گرفتند شرکت کنندگان به سه آزمون انریچ، پس از سانحه می سی سی پی و پرسشنامه اثر معنویت بر رفتار آوانتس، در سه مرحله پیش آزمون، پس ازمون پیگیری پاسخ دادند گروه ازمایش طی 8 جلسه 1/5 ساعته آموزش گروهی مبتنی بر معنویت درمانی دریافت کردند جهت بررسی نتایج از تکنیک های آماری توصیفی و استنباطی جهت تحلیل داده ها، و آزمون تحلیل کواریانس و آزمون لوین جهت بررسی تساوی واریانس ها و همچنین از آزمون کولموگروف اسمیرنوف به منظور بررسی توزیع نرمال داده ها به عنوان پیش نیاز آزمون تحلیل کوورایانس استفاده شده است یافته ها: تحلیل یافته ها بیانگر آن است که اموزش گروهی مبتنی بر معنویت درمانی بر افزایش رضایت زناشویی p> 0/05 و F=0/008 کاهش اختلال استرس پس از ضربه P> 0/05 و F=1/164 و نیز افزایش بخشش و ادامه ی زندگی مشترک P> 0/05 و F=2/453 زوجین خیانت دیده تاثیر معناداری ندارد نتیجه گیری: در نتیجه آموزش گروهی مبتنی بر معنویت درمانی بر کاهش بحران زوجین خیانت دیده در سطح P> 0 05 معنادار نبوده و تنها بر بعضی از مولفه های آن شامل استرس، افسردگی و معنویت، موضوعات شخصیتی، مدیریت مالی و ج هت گیری مذهبی تاثیر داشته است و این تغییرات در طول یک ماه پیگیری حفظ شده است