چکیده فارسی: اختلال نافرمانی مقابلهای، یک اختلال شایع و ناتوان کننده در کودکان است که برای معلمان، خانواده و کودک مشکلاتی را ایجاد میکند و با میزان بالایی از معضلات جتماعی همراه است و در نوجوانی و بزرگسالی میتواند سبب بروز اختلال سلوک شود. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه پیوند علائق میان خانوادهها و معلمان (ساختۀ ادی، رید و فترو، 2000)، بر کودکان دارای نشانههای اختلال نافرمانی مقابلهای است. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بود. مشارکتکنندگان 30 دانشآموز پسر با اختلال نافرمانی مقابلهای (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل) مقطع ابتدایی دبستان اندیشه، منطقه 18 شهر تهران در سال تحصیلی 1394-1393 بودند که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه سیاهه رفتاری کودک (فرم والدین)، فرم گزارش معلم و خرده مقیاس سنجش مشکلات اجتماعی از نظام سنجش مبتنی بر تجربه آخنباخ (آخنباخ و رسکورلا، 2001؛ انطباق و هنجاریابی، مینایی، 1384) و ملاکهای مبتنی بر راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی(ویراست پنجم، انجمن روانپزشکی آمریکا، 2013) برای تشخیص اختلال نافرمانی مقابلهای بود. دادهها با آزمون کوواریانس تحلیل شد. نتایج نشان داد برنامه پیوند علائق میان خانوادهها و معلمان تأثیری معنادار بر کاهش نشانههای اختلال نافرمانی مقابلهای از دیدگاه والدین و معلمان دارد. همچنین نتایج نشان داد این برنامه بر کاهش میزان مشکلات اجتماعی از دیدگاه والدین و معلمان تأثیرگذار است.
The Effectiveness of Linking the Interests of Families and Teachers (LIFT) Program in Preventing Oppositional Defiant Disorder and Social Problems
English Abstract: Oppositional defiant disorder is a common and disabling disorder in children, causing many problems for teachers, parents and children, and is associated with high rates of difficulties in social relationships; it may result in conduct disorder in adolescents and adults. The goal of this research was to study the effectiveness of Linking the Interests of Families and Teachers (LIFT) Program (Eddy, Reid & Fetrow, 2000) in preventing oppositional defiant disorder (ODD) and social problems. This was a quasi-experimental study with pretest posttest design. The statistical population of the study comprised all primary school boys with ODD symptoms in district 18 of Tehran. The sample was drawn using purposive sampling method and the subjects were randomly assigned to two experimental (N= 15) and control groups (N = 15). The instruments included Child Behavior Checklist (CBCL), Teacher Report Form (TRF), Social Problems subscale from Achenbach System of Empirically Based Assessment (ASEBA) (Achenbach & Rescorla, 2001), and clinical interviews based on Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (American Psychiatric Association, 2013). The collected data were analyzed by using covariance. Results indicated that LIFT program had a significant effect on oppositional defiant disorder symptoms from parents’ and teachers’ viewpoint. In addition, LIFT program had a significant impact on social problems based on parents’ and teachers’ point of view.
Keywords: Linking the Interests of Families and Teachers (LIFT) program , oppositional defiant disorder , social problems .