نویسندگان:
سیده طیبه اندرواژ1 ، سلمان خلیلی2 .1کارشناس ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران
2رییس سازمان دانش آموزی اداره ناحیه یک ساری
چکیده فارسی: هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر سلامت روان و عزت نفس دانش آموزان دختر پایه پنجم دوره ی ابتدایی بود جامعه ی آماری کلیه ی دانش آموزان دختر پایه ی پنجم دوره ی ابتدایی شهرستان ساری در سال تحصیلی 95 94 بود که تعداد 60 دانش آموز دختر به شیوه ی تصادفی ساده انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل هرگروه 60 نفر قرار گرفتند پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود ابزارهای پژوهش مشتمل بود بر آزمون سلامت روان کلدبرگ ، آزمون عزت نفس کوپر اسمیت و راهنمای عملی آموزش مهارت های زندگی ضریب پایایی پرسشنامه ی سلامت عمومی گلدبرگ 91 % محاسبه شده است تحقیقات متعدد ضریب پایایی مقیاسعزت نفس کوپراسمیت را تایید کرده اند، علامه 1384 نیز با اجرای این مقیاس بر روی یک نمونه دانش آموز پایایی این مقیاس را با روش تنصیف 83 % و با روش آلفای کرونباخ 84 % بر آورد کرده است در روش ت زیه و تحلیل داده ها، ازآزمون آماری t گروه های مستقل، استفاده شد و این نتایج حاصل شد 1 آموزش مهارت های زندگی، سلامت روان دانش آموزان را بهبود می بخشد 2 آموزش مهارت های زندگی، عزت نفس دانش آموزان را بهبود می بخشد 3 تاثیرآموزش مهارت های زندگی بر نشانه های جسمانی واضطراب و بی خوابی معنا دار بوده است، اما بر افسردگی معنا دار نبوده است 4 تاثیرآموزش مهارت های زندگی بر عزت نفس کلی، عزت نفس اجتماعی، عزت نفس تحصیلی معنادار بوده است اما بر عزت نفس خانوادگی معنا دار نبوده است