نویسندگان:
زهرا مهمی1 ، مرضیه برومند2 .1مربی، عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور، گروه مدیریت
2کارشناس ارشد مدیریت دولتی، دبیر آموزش و پرورش
چکیده فارسی: اسلام یک روش جامعی از زندگی است که در همه چیز، از جمله فعالیت های تجاری کاربرد دارد هدف این مقاله بررسی و بحث اخلاق تجارت از دیدگاه اسلام است این مقاله عواملی که بر رفتار اخلاقی مسلمانان تاثیر می گذارند را نشان می دهد این عواملشامل عوامل قانونی، سازمانی و فردی می باشند با این حال مواردی وجود دارند که بر رفتار غیراخلاقی مدیران تاثیر می گذارند، برایمثال مرحله ی پیشرفت اخلاقی، تاثیر خانواده و تاثیر زوج این مقاله برخی از راهبردهای اخلاقی مانند قابل اعتماد بودن، صادق بودنو مشورت کردن که باید در مدیر مسلمان جلوه گر باشد را بیان می کند در انتها، برخی از مسایل اخلاقی که بین اسلام و مذاهبدیگر مشترک به نظر می رسند ، مانند دروغ نگفتن، دزدی، فریب یا شیادی، را مورد توجه قرار می دهد یافته های تحقیق می تواند توسط مدیران، کارکنان، شرکای تجاری و دانشگاهیان به عنوان راهنمای اخلاق کار اسلامی در جوامع مسلمان مورد استفاده قرار گیرد