نویسندگان:
ابوالفضل جودی1 ، میرمهرداد پیدایی2 .1دانشگاه یادگار امام واحد شهر ری
2عضوهییت علمی دانشگاه امام واحد شهر ری
چکیده فارسی: این پژوهش تحت عنوان ارایه الگوی سنجش ریسک در مدیریت منابع انسانی سازمانها است از آنجاییکه مدیریت ریسک یک فرایند سنجش یا ارزیابی همچنین طراحی استراتژی هایی برای اداره ریسک محسوب می شود، مانند سایر رشته های دانش مدیریت ازدانش ها، ضابطه ها، اصول و قاعده های ویژه ای برای دستیابی به هدف های از پیش تعیین شده، بهره می گیرد این اهداف شامل: بقاء، صرفه جویی، ایجاد سطح قابل قبولی از نگرانی و اضطراب، ثبات عایدات یا درآمدها، عدم توقف عملیات و یا ایجاد حداقل تاخیرات، رشد مداوم و تخصیص به هنگام برای توسعه، مسیولیت اجتماعی یا سودمند نمودن شرکت، و رعایت مقررات نگهداریسوابق سازمان و موارد مرتبط با ریسک و سایر الزامات خارجی است با توجه به تحولات عمده در محیط کسب و کار امروز مدیریت ریسک در جهت توانایی برخورد با روابط درونی و وابستگی های مبهم و بغرنج میان فناوری و داده ها و سبک مدیریت مهم و ضروری محسوب می شود لذا در این پژوهش نقش مدیریت ریسک درمدیریت منابع انسانی از چند منظر مورد بررسی قرار گیرد در ابتدا اهمیت ریسک در منابع انسانی تعاریف و مفاهیم ریسک ، مدیریت ریسک،مفهوم منابع انسانی ، ماهیت ریسک در منابع انسانی و سپس به ارتباط این دو حوزه از دانش مدیریت می پردازد بنابر نتایج بدست آمده هدف از برنامه ریزی برای مدیریت ریسک آن است که اطمینان حاصل شود تمام ریسکها به درستی شناسایی شده اند و مورد تحلیل قرار گرفته اند از مهمترینزمینه های کاهش کارایی نیروی انسانی عوامل درون سازمانی از قبیل سیستم پاداش و تنبیه، افزایش زمان کار، کمبود حقوق و دستمزد، روابط و اخلاق ناسالم بین کارکنان، عدم بهداشت مناسب محیط کار و عوامل برون سازمانی از قبیل انتظارات و قوانین غیر شفاف، فشار اقتصادی، اجتماعی و سیاسی محیط برون سازمانی می باشد