نویسندگان:
کاظم نجفی جگرکندی1 ، اسحاق رسولی2 .1گروه مدیریت اجرایی، موسسه آموزش عالی نوین اردبیل، اردبیل، ایران
2گروه مدیریت اجرایی ، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر بررسی جایگاه بازاریابی سبز در رفتار خرید مصرف کنندگان و نقش آن در اعتماد مشتر یان می باشد جامعه آماری تمامی شهروندان شهر اردبیل می باشد که از فروشگاه های رفاه و پروما محصولات شرکت لبنیاتی پگاه و گاله می کنند که به صورت نا محدود در نظر گرفتیم برای تعیین حجم نمونه نیز از فرمول کوکران استفاده شده است که طبق ا ی ن جدول تعداد نمونه آماری برابر 384 نفر به دست آمده است پژوهش حاضر در دو بخش نظری و عملی انجام شده است در بخش نظری، اطلاعات لازم با استفاده از روش کتابخانه ای و اسنادی و در بخش عملی، به ش یوه می دانی برا ی جمع آور ی اطلاعات از پرسشنامه ها یاستاندارد برای متغیر های جایگاه بازاریابی سبز، رفتار خرید مصرف کنندگان و اعتماد مشتریان استفاده گردید و میزان پایایی جایگاه بازاریابی سبز 90/0 ،رفتار خرید مصرف کنندگان 76/0 و اعتماد مشتریان 83/0 بدست آمد تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار spss و ضرایب همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون چند متغیره انجام گرفته است و نتایج پژوهش حاکی ازآن است که؛ ب ینابعاد جایگاه بازاریابی سبز محصول سبز، قیمت سبز، تبلیغات سبز، کاهش ضایعات، ترفیع سبز و بازار ارگانیک با رفتار خرید و اعتماد مشتریان مصرف کنندگان رابطه معنی داری وجود دارد