چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ی هماهنگی باورهای مذهبی والدین با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع راهنمایی در دهستان دولت آباد در سال تحصیلی 90 1389 بود نمونه این پژوهش شامل 36 نفر کلیه دانش آموزان مقطع راهنمایی مدرسه شهید نواب صفوی دولت آباد بعلاوه والدینشان بودند برای گرد آوری دادهای مربوط به باورهای مذهبی والدین از پرسشنامه سنجش جهت گیری مذهبی آلپورت و برای برآورد پیشرفت تحصیلی دانش آموزان از معدل نوبت اول دانش آموزان در سال تحصیلی 90 1389 استفاده شد پژوهش حاضر از نوع همبستگی می باشد وبرای تجزیه و تحلیل داده ها علاوه بر شاخص های توصیفی میانگین، واریانس، انحراف استاندارد، ضریب همبستگی پیرسون از آزمون معناداری ضریب همبستگی با 5 %Į و نیز آزمون Ɍ استفاده شد نتایج تحلیل داده ها نشان داد که بین هماهنگی باورهای مذهبی درونی والدین و پیشرفت تحصیلی فرزندانشان در مقطع راهنمایی رابطه ی معنادار وجود دارد همچنین یافته ها نشان داد که بین هماهنگی باورهای مذهبی بیرونی والدین و پیشرفت تحصیلی فرزندانشان در مقطع راهنمایی رابطه ای وجود ندارد، و همچنین بین جهت گیری مذهبی بیرونی یا درونی و جنسیت والدین پدر یا مادر نیز رابطه معناداری وجود ندارد